Info prezidenta

Info prezidenta

Vážení kolegovia, vážené kolegyne.
Dňa 16.06.2011 sa na GR ŽSR stretla pracovná skupina k projektu na Optimalizovanie a štandardizovanie pracovných pozícií na železničných staniciach. Je to projekt, ktorý má v prvom rade vyriešiť zrušenie bodového hodnotenia železničných staníc a samozrejme aj bodové hodnotenie pozície výpravca. Zrušenie bodového hodnotenia železničných staníc a nahradenie bodov technicko –technologickými parametrami. Budú stanovené pre každú železničnú stanicu nastálo a zmeny sa budú robiť iba v prípadoch modernizácie, výmeny zabezpečovacieho zariadenia alebo iných závažných zmien. To isté má platiť aj v prípade funkcie výpravca. Nikto iný nie je na železnici bodovaný a prehodnocovaný každý rok a preto nemá byť takto hodnotený ani výpravca. Sme jediná funkcia na železnici, ktorá je hodnotená na základe určitých parametrov, napriek tomu že ich nedokážeme žiadnym spôsobom ovplyvniť. Ďalej sa v tomto projekte majú štandardizovať pracovné pozície na železničných staniciach. Je to o zjednotení administratívnych pracovných pozícii na staniciach. Skrátka a jednoducho , rušenie samostatnosti ďalších železničných staníc a prehodnotenie potreby administratívnych pracovníkov na staniciach vo všetkých typových pozíciách. Bolo to zatiaľ iba prvé stretnutie pracovnej skupiny, ktoré určilo smerovanie projektu. Ešte chvíľu potrvá, kým bude výsledok a čaká nás nejedno stretnutie, ale konečne sa niekto odhodlal urobiť poriadok v hodnotení výpravcov a obsadzovaní staníc. Je to jeden z problémov na ktoré OAVD upozorňuje už dlhú dobu. Je to naozaj iba začiatok, ale dobrým smerom.

Jozef Chovanec
Prezident OAVD

11 reakcií

  • No bolo by to pekné,keby znížili vedenie,ale položme si otázku,či to bude stačiť,že prepustia vedenie. Určite nedosiahnu ten počet,ktorý treba znížiť.Jedine,že by prepustili nejaké mŕtve duše.Tak potom na rad prídu zase dozorcovia výhybiek a vonkajší výpravcovia,nakoľko už nebude koho iného prepustiť. Prezident skús si zistiť o koľko sa musí znížiť počet zamestnancov a či je vôbec toľko ľudí vo vedení staníc.Momentálne je to len chvíľkové oddialenie.

     
  • Dofo:myslím si presne to isté čo Ty.

     
  • To čo sa momentálne deje je určite zaujímavé, a aj obavy zamestnancov,kolegov sú určite na mieste. OAVD vstúpilo do týchto procesov,vedie ťažké a zložité rokovania, pripomienkuje množstvo návrhov,ponuka určite riešenia.Ťažko sa o tých veciach píše, lebo sú ešte štadiu rozpracovania, tvrdého vyjednávania. Viem, že každý z nás by už chcel výsledky hneď alebo niektorý už včera. Problémy a veci, ktoré sa neriešili desiatku rokov je nemysliteľné poriešiť za pár dní,týždňov. Kolega SULO si skúsený harcovník a dobre vieš,že nikto Ti nič zadarmo nedá. Aj akcia v supermarkete 1+1 zadarmo nie je celkom pravda. Tak je to v reálnom živote ,tak aj v pracovnom! Zamyslime sa spoločné, keby OAVD nešlo do tých rokovaní,zástupca OC nebol v pracovnej skupine projektu „Optimalizovať a štandardizovať pracovné pozície na železničných staniciach“ a “ Program úspor a optimalizácie ŽSR“ je isté, že 3/3 výpravcov by neprišli o nič resp. by sa to ich nedotklo? Ja som presvedčený,že by to bolo ešte bolestivejšie a horšie. Mnohí z Vás iba znevažujete, osočujete prípadne „strieľate “ bez mierenia aj to iba slepými nábojmi.Žiadne riešenia, návrhy. O aspoň morálnej podpore škoda hovoriť. Na jednej porade bola požiadavka, resp. upozornenie, že pokiaľ budú turnusovú potrebu schvaľovať aj odborové zložky,tak nebude možné v plnom rozsahu hovoriť o optimalizácii dĺžky zmien, nadčasovej práce a tým aj stavu zamestnancov na redukovaných pracoviskách. Všetci si určite vieme predtaviť stav ak by OC neschvaľovali turnusy. OAVD sa razantne postaví za to aby to tak nebolo, a to upozornenie ostalo iba zbožným želaním-utópiou vrcholového manažéra.Ďalej v týchto dňoch v sa realizuje prehodnotenie počtu všetkých zamestnancov na úrovni vedenia ŽST. Je to tiež potrebný krok, a skoro každý z nás poukazoval na tento stav a donedávna sme iba ticho o tom rozprávali. Pokles reálnej mzdy za 1.Q roka 2011: Skutočnosť je ,že ten pokles je cca o 60 EUR. No nezistil to pán GR, ale zástupcovia OAVD na rokovaní s GR-ŽSR sa tvrdo a nekompromisne ohradili voči poklesu mzdy vo funkcii výpravca a žiadali vysvetlenie a zároveň riešenie tejto skutočnosti.Pri najbližšom stretnutí budeme požadovať výsledky šetrenia a zároveň postup riešenia a odstránenie tohto stavu. P.S.: Vyskytla sa šanca napraviť to čomu sa neprikladalo v minulosti veľký význam- íntenzívne rokovať,komunikovať a kontrolovať šéfov našej firmy. Nepremárnime túto šancu, berme ju s plnou vážnosťou a silnou zodpovednosťou.OAVD čím vačšiu podporu pocíti zdola, tým ľahšie svoje plány presadí. A k tej podpore zdola: je v rukách nás všetkých!

     
  • Upresnenie terminológie použitej v predchádzajúcom príspevku ohľadom sľubov : „Zamestnávateľ prejavil snahu uzavrieť KZ do konca roka“!

     
  • Tiež nepatrím k tým „optimistom“,18 rokov v OAVD počúvam iba krásne reči o zodpovednej práci výpravcu a samé sľuby,tie sú najlacnejšie! Preto sa celé 3 roky vo funkcii viceprezidentky snažím ľudí zjednotiť,aby podporili organizáciu ktorá pracuje pre nich a nie pre zamestnávateľa! Bola a stále som za štrajk,ako jediný prostriedok na nápravu,ale to by sme museli držať spolu a to bol aj jeden z hlavných dôvodov,že sa moji kolegovia rozhodli od štrajku ustúpiť,pretože počúvali okolo seba,že načo. Chýba podpora ľudí v počte členskej základne a samozrejme to,čo s tým súvisí – málo aktívnych ľudí v odborárskej práci.Po odvolaní štrajku generálny riaditeľ prijal mojich kolegov zo štrajkového výboru a skonštatoval,že zistil pokles reálnej mzdy u výpravcov za prvý štvrťrok o 60€ mesačne,aj my sme si to všimli,že?! Ťažko sa píše správa z takýchto jednaní,ale ja chcem,aby ste vedeli na čo čakáme,že ďalšie sľuby sú uzavrieť KV do konca roka,zvýšenie mzdy v dvojmiestnych číslach,čo sú pre nás najpálčivejšie témy každodennej existencie. Že nezastavíme prepúšťanie a systémové kroky zamestnávateľa,súvisiace s kapitalistickými aktivitami našej úžasnej vlády,už dobre vieme,to by sa dalo ovplyvniť iba vtedy,keby „Horné OZŽ“ padlo s výplatami do našej kategórie a všetci spoločne by sme „udreli“!!! Ešte komentár k NIKTO: bojím sa,že sa skôr nájdu peniaze na modernizáciu,ako na mzdy.

     
  • Bohužiaľ, nezdieľam ani za kvapku optimizmu, ktorý niektorí prinášajú na túto stránku. Zúčastnil som sa len niekoľkých stretnutí s našim zamestnávateľom, ale aj to mi stačilo, aby som sa presvedčil, že myšlienka Miloša Zemana: ,,Optimista je zle informovaný pesimista´´, je na Slovensku trpkou pravdou.
    Niekoľko mojich myšlienok.
    Čo sa týka ZSSK Slovinsko:
    http://spravy.pravda.sk/niektore-vlaky-zdrazeju-az-o-80-percent-ine-aj-zlacnia-pc1-/sk_ekonomika.asp?c=A110625_111124_sk_ekonomika_p01
    Čo vyplýva z článku pre nás zamestnancov ŽSR je jasné. Ďalší úbytok cestujúcich, ktorý oni odhadujú len na 1%, ale ak uvážite až 80% zdraženie na najkratších tratiach, tak je isté, že úbytok bude väčší. Tí z Vás, ktorí si vedia zrátať náklady na cestovanie vlastným autom, už jasne vidia, že už aj na desať kilometrov sa oplatí ísť autom. A aj samému, lebo trepať sa na stanicu, čakať na meškajúci vlak a znovu zo stanice, za tie isté finančné náklady, ale s ohromnou časovou úsporou je nonsens.
    Čo sa týka ZSSK Kargo:
    -je pripravené ďalšie kolo prepúšťania. Rušiť sa budú nerentabilné Mn vlaky, viac sa bude dbať na vyťažovanie vlakov a prehodnotia sa vraj zbytočné Rv jazdy a pod. Znížia sa stavy záloh rušňovodičov z 24% na 19%, výhľadovo 18%. Úspora asi 100 rušňovodičov. A to všetko len pre toto. V mesiaci 1/2011 bol plán prepraviť asi 2 700 000 ton. Prepravilo sa asi 3 000 000 ton. Plnenie plánu na 107%. V mesiaci 5/2011 bol plán prepraviť asi 3 700 000 ton. Prepravil sa asi 3 400 000 ton. Plnenie plánu na 89%. A keďže sa plán neplní, treba ušetriť na nákladoch. Čiže niekto si postavil plán prepraviť o milión ton mesačne viac, a keď sa to podarilo len o 400 000 ton, tak znovu treba prepúšťať tých dole. Kde ale chceli zobrať milión ton tovaru mesačne naviac, to nikto netuší. Áno, možno by sa dalo ukradnúť niečo z cestnej dopravy, ale to by nesmeli odradzovať zákazníkov, že sa im neoplatí obsluhovať vlečky, že nedovezú tovar načas, lebo Mn vlak chodí len určité dni a pod. A čo sa týka zlacnenia dopravnej cesty. Pre Kargo dopravná cesta zlacnela, ale cena pre konečného zákazníka zdražela, lebo sa im dvihla DPH z 19 na 20%.
    A tak čo ďalej ŽSSR? Menej vlakov osobnej dopravy. Menej nákladných vlakov. Menej tržieb pre ŽSSR za použitie dopravnej cesty. Stúpajúce náklady za údržbu tratí. Rušenie tratí, lebo držať trať pre štyri páry osobných vlakov a jeden Mn vlak je neudržateľné. Návoz cestujúcich i tovarov zo zrušených tratí je len zbožným prianím niektorých politikov a vedenia ZSSK Slovinsko a ZSSK Kargo.
    A dovolím si ešte jednu kacírsku myšlienku. Ak si niekto myslí, že mu zvýšia plat za to, že v jeho stanici posunuje Kargo, alebo že tam nastupuje o desať študentov viac, tak je na veľkom omyle. Podľa mňa očakávajme meškajce výplaty, lebo po tom dramatickom znížení poplatku za dopravnú cestu, nebude ani na výplaty.
    A víťazom z výptravcov sa stáva: nič sa tu nerobí, jazdíme prvá-druhá, však za tie peniaze, by som ani viac nerobil. A zrušiť ma nemôžu, lebo nie sú peniaze na modernizáciu zariadenia :):):).

     
  • Obávam sa, že sulova vízia je viac ako pravdepodobná. A navyše, ak berieme do úvahy trend určený posledným nariadením GR, ružovo to nevidím. Nebude to len, citujem prezidenta: „… o zjednotení administratívnych pracovných pozícii na staniciach. Skrátka a jednoducho, rušenie samostatnosti ďalších železničných staníc a prehodnotenie potreby administratívnych pracovníkov na staniciach vo všetkých typových pozíciách….“ No, bude to zaujímavé…. 🙁

     
  • Nebuďme hneď pesimisti, pokiaľ niekto chce zmeniť systém, ktorý je zlý(a o tom snáď nikto nepochybuje). Sulo a čo robí p. Mikloš?

     
  • Sulo máš pravdu, že dnes veru nám nikto nechce pridať. Veď o tom to celé je. Ale myslíš si, že keby sme boli ticho, tak by to dopadlo lepšie? Bodový systém bol zlý už od samého základu. Hlavne stanice s väčším rozsahom posunu na tom boli veľmi nespravodlivo. Posun sa stal nehodnotenou prácou dopravných zamestnancov. Nedovolím si tvrdiť, že niekto nepríde o to čo doteraz mal. Ale som presvedčený, že takých,ak sa aj nájdu, bude nepatrne. Strašenie 2/3 výpravcov je absolútne nezodpovedné. Ak by sme nerobili nič, tak by konal jedine pán Mikloš.

     
  • Len aby 2/3 výpravcov neprišli o to čo teraz majú. Je to na zamyslenie…. pretože dnes Vám nik nechce pridať alebo udržať ale len zobrať. A pán Mikloš vie čo robí.

     
  • Konečne sa robí niečo normálne.